Introduction to the Musical Composition “Windu Sara” | Pengantar Karya Komposisi Karawitan “Windu Sara”

Authors

  • I Putu Restu Krisna Arimbawa Program Studi Seni Karawitan, ISI Denpasar
  • I Ketut Partha Program Studi Seni Karawitan, ISI Denpasar

DOI:

https://doi.org/10.59997/jurnalsenikarawitan.v2i3.1184

Keywords:

Windu Sara, Tabuh Petegak, Pelegongan, Karawitan Bali, Semar Pagulingan

Abstract

This musical work with the theme Windu sara is unique in terms of the red color which is quite strong. The red color on this stone has the meaning of unification to society and can cause happiness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A.A.M, D. (2008). Estetika Sebuah Pengantar. Masyarakat Seni Pertunjukan Indonesia (MSPI).

An, P. K. (2004). Rahasia Batu permata. Madira.

Aryasa. (1984). Pengetahuan Karawitan Bali. Dapertemen pendidikan dan kebudayaan Direktorat Jendral Kebudayaan Proyek Pengembangan Kesenian Bali.

Bandem, D. I. M. (1986). Perakempa Sebuah Lontar Gambela Bali. Akademi Seni Tari Indonesia Denpasar.

Chiselin, B. (1052). The Creative Process: A Symposium. University of California Press.

Kadek Samego, T. H. (2021). Karawitan Composition Brama Rupa | Komposisi Karawitan Brama Rupa. Ghurnita Jurnal Seni Karawitan, 01(04), 281–289. https://jurnal2.isi-dps.ac.id/index.php/ghurnita/article/view/480

Mahardika, Komang Wira Adhi; Hendra Santosa, N. W. A. (2020). Transformasi Lagu “Kacang Dari” ke Dalam Chamber Music. Gondang: Jurnal Seni Budaya, 4(2), 96–108. https://doi.org/10.24114/gondang.v4i2.18258

Paristha, P. P., Gede, Y. I., & Hendra, S. (2018). Tirtha Campuhan: Sebuah Karya Komposisi Baru dengan Media Gamelan Smar Pagulingan. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan (Journal of Performing Arts), 19(3), 113–121.

Pratama, G. M. R. S. (2021). Campuhan: A New Music Creation | Campuhan: Sebuah Musik Kreasi Baru. Ghurnita: Jurnal Seni Karawitan, 01(02), 92–99. https://jurnal2.isi-dps.ac.id/index.php/ghurnita/article/view/149

Pryatna, H. S. I. K. S. I. P. D. (2020). Permainan Kendang Bali. Dewaruci, 15(2), 90–100. https://doi.org/10.33153/dewaruci.v15i2.2991

Rianta, I. M. K. S. H. S. I. M., Santosa, H., & Sariada, I. K. (2019). Estetika Gerak Tari Rejang Sakral Lanang Di Desa Mayong, Seririt, Buleleng, Bali. MUDRA Jurnal Seni Budaya, 34(3), 385–393. https://doi.org/10.31091/mudra.v34i3.678

Sadguna, Ig. M. I. (2011). Pupuh Kekendangan Sebagai Identitas Semar Pagulingan Saih Lima Peliatan. Dewa Ruci, 7(1). https://doi.org/https://doi.org/10.33153/dewaruci.v7i1.971

Downloads

Published

2022-09-06

Issue

Section

Articles